Nieśmiałość lub agresja dziecięca? Sprawdź terapię TSR Kids’ Skills

czas czytania: do 5 min

Złość, wybuchy płaczu, trudności z koncentracją, wycofanie czy kłopoty ze współpracą – to zachowania, które wielu rodziców zna aż za dobrze. Często budzą w nas frustrację, bezradność albo poczucie winy. Ale prawda jest prostsza (i bardziej budująca): to nie jest tak że dziecko zachowuje się „źle”- ono po prostu nie umie jeszcze inaczej.

Jak wspierać dziecko w momentach kryzysu kiedy pojawiają się wybuchy złości lub lęk? – Właśnie poprzez terapie TRS Kid’s Skills.

Czym jest TRS Kids’ Skills?

Terapia skoncentrowana na rozwiązaniach (TRS) jest jednym z najpowszechniejszych nurtów w psychoterapii (obok terapii poznawczo-behawioralnej i psychodynamicznej). Skupia się ona na znalezieniu i budowaniu rozwiązań, a nie na analizie problemów czy sytuacji z przeszłości. Tutaj najważniejsze są:

  • mocne strony pacjenta,
  • małe i osiągalne cele,
  • budowanie pewności siebie poprzez drobne sukcesy.

Założenie terapii TRS Kids’ Skills jest jedno: każde zachowanie można potraktować jako brak konkretnej umiejętności, której można się nauczyć – dokładnie tak, jak uczymy się jazdy na rowerze czy pływania.

Zamiast mówić „on się ciągle złości”, pytamy:
Czego to dziecko jeszcze nie potrafi?
Jakiej umiejętności mogłoby się nauczyć, żeby poradzić sobie lepiej?

Dziecko zamiast słyszeć „nie wolno tak”, „musisz się poprawić”, słyszy:
– Nauczysz się tego. Dasz radę. Pokażemy Ci, jak to zrobić.

To podejście oparte na radości, współpracy i poczuciu sukcesu.

Historia

Metoda Kids’ Skills została opracowana przez fińskiego psychoterapeutę i profesora psychiatrii dr Bena Furmana, który od wielu lat zajmuje się praktycznym wdrażaniem terapii skoncentrowanych na rozwiązaniach (TRS).

Furman zauważył, że w pracy z dziećmi klasyczne podejście terapeutyczne (skupione na problemach i ich analizie) często nie przynosi pożądanych efektów. Jaki jest tego powód?

Ben Furman, zdjęcie: https://benfurman.com/WP2/

Dzieci nie czują się dobrze, kiedy mówi się im, że „mają problem” lub „coś jest z nimi nie tak”. Zdecydowanie lepiej reagują na pozytywne komunikaty, które wzmacniają ich poczucie sprawczości i pokazują, że mogą czegoś się nauczyć.

Z tego przekonania narodził się system Kids’ Skills (czyli „Umiejętności Dzieci”), który dziś jest stosowany w ponad 30 krajach na całym świecie – nie tylko przez psychologów, ale też pedagogów, nauczycieli i rodziców.

Jak wygląda terapia TRS Kids’ Skills?

Poniższa lista przedstawia pojedyncze kroki, a nie spotkania. Każda wizyta ze specjalistką trwa 50 minut.

kliknij blok tekstu aby go rozwinąć

1. Pierwsze spotkanie – tylko z rodzicami

Pierwsza konsultacja odbywa się bez udziału dziecka. To czas, kiedy terapeuta poznaje rodzinę, sposób funkcjonowania dziecka, jego temperament oraz wyzwania, z którymi mierzą się rodzice. Podczas rozmowy:

  • rodzic opowiada o trudnościach, które obserwuje u dziecka,
  • wspólnie z terapeutą określa, jaka umiejętność mogłaby pomóc dziecku w codziennym życiu,
  • omawiane są też oczekiwania wobec terapii i zasady współpracy.

To ważny etap – pozwala rodzicowi zrozumieć filozofię metody i przygotować się do aktywnego wspierania dziecka w całym procesie.

Zalety terapii TRS Kids’ Skills

Podczas spotkań Twoje dziecko nauczy się m.in.

radzenia sobie ze złością
koncentracji i wyciszenia
współpracy z innymi
komunikowania emocji i potrzeb
samoregulacji
pokonywania lęku przed nowymi sytuacjami

Poznaj naszą specjalistkę TRS Kids’ Skills – mgr Karolinę Dziekan

Psycholog o specjalności psychologia kliniczna. Trener TSR Kids’ Skills.

W Ginemedica prowadzi terapie psychologiczną dzieci metodą TSR Kids’ Skills oraz psychologiczną konsultacje rodzicielską. Przyjmuje dzieci do 9 r.ż. oraz ich rodziców.

Uczestniczyła w kursach i szkoleniach z obszaru psychologii rozwojowej, metod pracy z dziećmi, wczesnej interwencji i zdrowia psychicznego małych dzieci, m.in. w Instytucie Matki i Dziecka oraz w Akademickim Centrum Psychoterapii i Rozwoju Uniwersytetu SWPS. 

Chcesz wiedzieć więcej?


Źródła

Furman, B., & Ahola, T. (2002). Kids’ Skills. Brief Therapy Practice.

Kids’ Skills Polska
https://www.kidsskills.pl

Polskie Towarzystwo TSR
https://www.ptsr.pl

Treść artykułu została zweryfikowana przez psychologa dziecięcego i trenera terapii TRS Kids’ Skills – mgr Karolinę Dziekan.

Artykuł ma charakter informacyjny i nie zastępuje konsultacji lekarskiej.